Alla inlägg under februari 2008

Av Pernilla - 5 februari 2008 19:36

Jag hann skriva idag oxå men nu vet jag inte hur det blir och när jag skulle kunna skriva igen. Men jag hoppas att det blir snart för denna bloggen verkar populär...Idag är prinssessan 1 vecka gammal.Man kan ju säga att detta går betydligt bättre än vi hade kunnat tänka oss.

Jag har varit 2 gånger till Mindra idag och det känns ju som att det är alldelens för lite men man är ju där kanske 2 timmar varje gång man går dit.Det tar ju tid att mata och byta blöja och allt som ska göras med henne både för och efter maten.Hennes huvud har verkligen minskat på denna veckan det kan man se tydligt.Idag tyckte jag att man såg på huvudet att det hade minskat yttligare eller omfördelat sig.För man kunde tydligt se skallbenet på ställen där jag inte sett den tidigare.Dom har tagit bort stygnen på hennes huvud vart shunten sitter.Det var 10 stygn och hon tyckte inte att det var så roligt att ta bort tejpen som satt för stygnen.Den har ju nu suttit där i en vecka så det drog lite i håret på henne.Men dom ger ju henne sockerlösning så hon får annat att tänka på .Hon hade gått ner kraftigt i vikt sen igår 350 gram på ett dygn.Nu väger hon 3180.Dom har gjort ultraljudet idag på huvudet men sköterskorna visste inte vad det visade utan det svaret får ju läkarna.Så vi får säkert reda på det imorgon.

Dom sa på morgonen att hon hade gått ner lite i vikt men jag tänkte inte mer på det med tanke på att dom kan ju göra det.Men sen när jag läste att det var så mycket så blev man ju lite nervös.Men dom sa att dom har ju koll på det och väger henne varje dag.Hon har legat vid bröstet 2 gånger idag men hon somnar varje gång hon kommer upp till mig.Dom säger att det gör inte så mycket bara det att hon kommer upp och ligger vid bröstet är bra.Så får hon känna värme och lukten av mig.Hon kommer att äta när hon blir piggare.

Jag kan bara säga att hon är så himla fin.Hon är verkligen en liten prinssessa jag älskar henne så mycket.

Av Pernilla - 5 februari 2008 08:51

Jag kommer under denna dagen att skriva tillbaka i tiden så ni vet det.

Jag vill beräta för alla hur det har varit under denna graviditeten och alla tankar och tårar som har fallit.

Jag vill att alla som läser denna blogg ska få en förståelse för det vi har varit tvungen att gå igenom.

Jag kommer även att skriva in min egna tankar som har kommit och gått i 3 månaders tid.Så det kan hända att det är några månader tillbaka men vill man läsa så är det bara att trycka på den månaden så kan man se alla inläggen som jag skrivit den månden.

Idag är det den sista dagen som vi har internet så jag hoppas att jag hinner skriva så mycket som möjligt idag.Och att vi vet när vi ska vidare till sunderbyn.Vi kommer inte att kunna skriva i bloggen på några dagar men då får jag skriva tillbaka i tiden så att ni vet vad som har hänt oss under dom dagarna.

Av Pernilla - 4 februari 2008 21:37

Det bli bättre och bättre dag för dag....

Denna dagen blev en hel dag inne på neonental avdelningen vart Mindra ligger.Jag gick dit kl 11 och kom därifrån kl 15 kanske.Men då var jag och åt lunch oxå.Har provat amma henne 3 gånger idag men hon kan inte riktigt suga på bröstet ännu.

Hon hade fått på sig en ny body idag och var så himla fin.Det var första dagen som hon fick ligga på höger sida där vart shunten sitter.Men hon reagerar inte alls på detta.Skönt att hon får ligga på bägge sidorna måste vara jobbigt att bara ligga på en sida.

Sköterskan berättade vad läkarna sa efter att dom gått ronden och det var ju bara possitivt. Dom ville göra ett ultraljud på hennes huvud för att ha koll på vätskan i huvudet. När dom hade gjort det tyckte läkarna att hon var färdig behandla i umeå och att våran resa kan fortsätta upp åt i landet.

Det kommer att bli förflyttning till sunderbyn då.Sen ville läkaren att man ska göra 1 ultraljud en gång i vecka på henne.Vi vet tyvärr inte under hur lång tid kanske vi kan få reda på det imorgon.

Hennes huvud hade minskat 2 cm sen igår helt otroligt.Man ser verkligen att hennes huvud har minskat.

Idag på kvällen när jag var där och ammade henne då hade hon öppet ögonen hela tiden och det var en underbar känsla.



Av Pernilla - 3 februari 2008 22:00

Jag måste bara få berätta att jag har träffat världens bästa kille Björn.Han är den personen i mitt liv som betyder mest för mig utan han vet jag inte hur jag skulle klara mig.Han ställer alltid upp för mig och finns där när jag behöver han.

Vi har nu varit tillsammans i 8 år och det är dom bästa åren i mitt liv vi har gått igenom medgång och motgångar tillsammans men han har aldrig lämnat min sida.


Björn jag älskar dej mest i hela värden och jag kommer aldrig att lämna dej och jag hoppas att vi kommer att leva resten av våra liv tillsammans och bli gamla tillsammans.Att få se våra barn blir gamla och uppleva deras äventyr.


Av Pernilla - 3 februari 2008 21:22

Vi har varit och hälsat på henne nu på eftermiddagen och jag har haft henne i min famn igen för att få igång amningen.Dom hade tagit bort nålen i hennes hand så det enda som hon har kvar nu är sonden och pulsmätaren på foten.Det kändes bra att dom hade tagit bort nålen för hon drar så mycket och fastnar med den och det måste ju göra jätte ont. Idag var hon mer intresserad av bröstet än tidigare.Men hon vet som inte vad hon ska göra med den. Hon tar vårtan i munnen men suger inte på den.Hon tycker att det bara är mysigt att ligga i mammas varma famn och sova.

Minton och Björn gick iväg medans jag satt med Mindra.När dom kom tillbaka så var jag precis färdig så då gick vi tillbaka til hotellet för att äta lite mat.

Minton fick duscha och klippt sina naglar innan det var daxs för välling och hoppa i sängen och sova.

Nu sitter vi och titta på tv .

Av Pernilla - 3 februari 2008 15:15

Idag kom cilla och hälsa på oss på patenthotellet så när vi gick över till Mindra kl 11 så fick hon följa.Natten hade varit bra och dom skulle ta bort slangen som hon hade i handen men nålen skulle få sitta i till i morgon för att man ska kunna ge eventuell pencellin i förebyggande syfte.Dom vägde henne precis när vi kom dit och hon vägde nu 3536 g.

Jag fick byta hennes blöja och så la dom henne vid mitt bröst och Mindra smackar med läpparna för att hon vill suga men kommer inte riktigt på hur hon ska göra.Men det tar sig säkert det är ju inte så lätt.

Minton och Björn gick iväg medans jag och cilla var hos Mindra.När dom kom tillbaka så rörde Minton på Mindras fötter och säger bebis han tycker nog att det är lite roligare nu när man kan röra i hennne.

När dom gick ut sen medans jag skulle mata klart då vinkade han till henne och gav henne en slängpuss.Vi fick sätta på henne en egen body och det kändes ju bra.Nu kan hon ligga utan en massa filtar och snuttefiltar på sig utan att börja frysa.


Vi gick upp till resturangen och åt lunch efter det åkte vi till babyproffsen. Där kollade vi på den dubbelvagnen som vi vill ha.Den hade ett erbjudande hela februari och var 500 kr billigare just nu.

Jag köpte nappar till Mindra som såg ut att vara lite mindre än dom jag har sett tidigare. Vi köpte babypuckar oxå.Dom ska man ha under sängen när barnen är förkylda så slipper man hålla på med böcker och så.

Väl tillbaka på hotellet så somnade Minton direkt och jag och Björn kollar på tv och tar det lungt.

Vi ska tillbaka till Mindra kl 17 för att amma henne igen.

Av Pernilla - 2 februari 2008 23:11

Idag for mamma och pappa hem till Kiruna och vi gick över redan för 9 till Mindra.

Då fick jag reda på att jag kunde komma kl 11 så skulle hon få ligga vid bröstet igen för det är bra att hon gör det när hon är hungrig och kl 11 är hennes mattid.Hon äter var 3e timme hela dygnet. Vi gick tillbaka till hotellet och åt frukost för att sedan gå tillbaka f'ör att amma.Väl där så gick läkaren ronden och det var bara att vänta tills det var klart. Så medans gick jag till pumprummet för att pumpa det bröstet hon inte kan äta ur.Hon kan ju inte ligga på högersida för där sitter ju shunten.Den pumpen var en lika dan som jag har på hotellet men jätte bra. Det var det en annan mamma som oxå har sitt barn i Mindras rum då sa jag att det var ju konstigt att det skilljde sig så på olika pumpar.Men då sa hon att jag kanske inte hade ställt in den rätt. Jag fick inte amma Mindra kl 11 för det var en annan sköterska där och hon sa att Mindra redan fått mat. Björn och minton for iväg på stan medans jag var hos Mindra.Dom köpte en röd traktor åt minton på barnens hus det är hans favorit film.Så nu fick han sven och den lilla röda traktorn.Han var Jätte glad för detta.


Jag mötte upp Björn och Minton i resturangen för att äta lunch det var lax med citronsås och potatis svin gott.

Vi gick till hotellt och sövde Minton och jag duschade efter det var det daxs att gå tillbaka till Mindra för att amma henne.

Björn sövde Minton medans jag var borta.

Väl hos Mindra så fick hon ligga vid bröstet och nu stoppade hon vårtan i munnen men sög aldrig på den. Hon sover mest och myser i min famn detta är en underbar känsla hon är ju min prinssessa.

Jag gick tilbaka till hotellet för att ta det lite lungt det är jobbigt att gå fram och tillbaka flera gånger per dag för det är så himla långt mellan hotellet och vart Mindra ligger.Tyvärr Så mina muskler mår inte så bra av detta.

 Cilla och robban kom och hälsa på oss med presenter till Mindra och Minton.

Kl 19.30 gick vi över till Mindra för att säga godnatt och då ammade jag henne.Eller jag satt med henne i min famn nu sög hon jätte intensivt men ville inte ha bröstet så hon fick ta nappen i stället hon var jätte hungrig.

Så när hon väl fick mat i sonden så lugnade hon ner sig.

Av Pernilla - 1 februari 2008 23:01

Varje dag när vi kommer till Mindra så tar dom bort något på henne. Idag var det daxs för katetrarna i naveln att försvinna.

Hon fick istället en liten nål i handen för att man hade planera att ta bort glykos droppet(sockerlösning) under lördagen.Dom berättade oxå att hon skulle få flytta från kuvösen till en öppen vattenbädd.Hon behövde inte kuvösen mer för att hålla värmen hon är så stor.

Jag fick prova att ha Mindra vid bröstet för hon suger så intensivt på nappen men väl vid bröstet så var det inte så intressant mera.

Man ger henne mat samtidigt i sonden för att hon ska få i sig något.

Jag har ju inte kommit överens med amningspumpen ännu

den funkar inte riktigt som jag skulle vilja men det kommer väl mer mjölk med tiden.

Varje kväll får Minton följa med och säga godnatt till Mindra.Han säger bebis och vinkar till henne.

Han tycker nog att detta  är lite konstigt men det är ju bara att gilla läget det blir nog bättre när vi får komma hem med henne.

Ovido - Quiz & Flashcards