Direktlänk till inlägg 8 april 2008

Fixa det själva

Av Pernilla - 8 april 2008 19:58

Minton har varit till doktorn idag på barnmottagningen för sin allergi.Björn var dit med honom och jag var hemma med Mindra.Dom gjorde ett pricktest på Minton:Den visade att han var allergisk mot ägg,mjölk och fisk inte så kul.Jag tyckte att det var ett jätte jobbigt besked för det är så mycket som han inte kan fortsätta äta nu.Alla vällingsorter värkar innehålla mjölk och vad ska han då äta.Han kan ju inte äta gröt,yoghurt eller nåt sånt så vad ska man ge han till frukost eller kvällsfika.Svin svårt tycker jag.Stackars Minton nu förändras hans liv drastiskt.

Men men det är ju bara göra det bästa ur situationen och fixa detta oxå men det känns som att det räckte med motgångar just nu.

Nu har vi ju kommit hem och hunnit vara hemma ett par dagar då kommer ju problemen.Idag var Mindras huvud spänt och vi blev jätte oroliga för detta.Vi ringde till Umeå så dom kontaktade Per-åke så han ringde upp oss på 5 minuter.Vi fick svar på våran fråga och det var bara att åka till barnmottagningen i Kiruna för att tömma hennes mage.Hon verkar ha en strulig mage och när hon inte tömmt sig på ett tag då verkar det som att vätskan i huvudet ökar.Det är ju för att shunten tömmer ju vätskan ner i hennes mage och är det då fullt där då funkar det kanske inte som det ska.

Men dom tömde hennes mage och nu är hennes fontanell neråt igen. Tack gode gud för det.Men tankarna hann ju komma till att vi skulle tillbaka till Umeå.

Men vi får visst vara hemma ett tag till.....ha ha

 
 
Ingen bild

maggan

8 april 2008 20:41

Har mjölk allergiskt barn och det finns jätte god soja yoghurt, flera olkia "mjölker" soja, haver, ris och dom funkar som vanlig mjölk, havregrädde i stället för vanlig, soja creme fraise...så mjölk proudkterna skall du ej vara orolig för =) Bra ost ersättning finns tyvärr ej =(

Lycka till =0))

 
Åsa

Åsa

8 april 2008 21:18

Om du vill och har ork kan du göra egen, mjölkfri välling till Minton. Jag har gjort egen till Alvar. Annars kan du använda EkoGos gröt eller välling, den är mjölkfri. Jag har blandat den med Solhavre eller Oalty H+ istället för med vatten - det funkar kanon. Både Go Green och Alpro har sojayoghurt och så finns det ett havrealternativ som heter Yosa som är mjölksyrad havre. Alvar älskar dem alla. Bara några tips. Vill du ha fler är det bara att pipa till.

http://mimosan.wordpress.com

 
Ingen bild

cillas moster, Marita

8 april 2008 21:21

Klart att alla förändringar är jobbiga för er.
Mjölkallergi är inte så besvärligt som det var förut. Själv "gillar" jag inte mjölk och det finns jättebra produkter som är mjölkfria. olivolja att steka maten i (nyttigt för alla) oatlygrädde är toppen att använda i matlagningen, använder alltid det istället för cremefraiche och grädde. Spring några varv i mjölkdiskarna så upptäcker ni många bra produkter. Men det är klart mycket av "färdigmaten" innehåller mjölk.
Allergin kan ju också växa bort.Jag följer ert liv, lycka till! Marita

 
anki

anki

8 april 2008 22:06

Hej med flera allergiska barn så förstår jag inte
Ni måste ju få gå till en dietist och få lite hjälp tills ni vet vad han kan äta
På apoteket finns soja som man kan använda som välling bla men den är receptbelagd tror jag
Var iaf när mina barn var små
Sedan är det jättestor skillnad om han inte tål laktos eller om han är mjölkallergiskt.
Är han bara laktos finns det massor av laktosfria produkter
Kram till er i massor ni får då verkligen kämpa / anki

http://anki

 
Ingen bild

Mulle

9 april 2008 10:27

Hallå! Skönt att ni fått komma hem å skönt att det fixade sig för Mindra.
Oatley har en massa goda havreprodukter som Minton kanske tål?? Till och med "glass" *smaskens*.....Har lite koll eftersom ja inte riktigt fixar mjölk själv...
Vi kommer å hälsar på när hälsan tillåter!!
Kramisar från Mulle & Co

 
Mel@

Mel@

10 april 2008 11:53

Hade själv alla möjliga allergier när jag va Bäbis men mycke växte bort juh äldre jag blev.
Tack o Lov finns de bra mycke mer å välja på nu än för 26 år sen.
Önskar er alla lycka i framtiden !!!

http://skadeskjutenskata.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla - 30 april 2010 11:59

Nu lägger jag ner mindras blogg.Jag har ingen motivation att skriva och tycker att det händer ju inte så mycket så det är svårt att hitta något att skriva om. Men om ni vill kan ni fortsätta läsa om mig på min hemsida som jag har gjort: http://pi...

Av Pernilla - 5 april 2010 08:29

Ja då var det sista dagen på påsken och vi har inte haft så där jätte fint vöder.Vi har varit uppe hos min mamma och pappa och firat påsk med god mat och trevligt sällskap.Minton skulle sova hos mormor och morfar i fredags men han ångrade sig så han ...

Av Pernilla - 26 mars 2010 09:19

Mindra är ju jätte snorig igen och Minton har varit lite snorig men inget mer än så.Men in natt kom det han har hostat och hostat.Han hostar nu på morgonen oxå.När han får hosta så slår det sig alltid på hans astma och han äter ingentng och så spyr h...

Av Pernilla - 25 mars 2010 21:09

Här kommer det kort på Mindras nya glasögon.                                                                                          ...

Av Pernilla - 25 mars 2010 21:03

Mindra myser i sin tränings stol.Den är tydligen så himla skön att hon kan somna i den.        Ica kvantum har öppnat i Kiruna och då var vi ju tvungen att åka dit och titta.Barnen fick sitt i kundvagnen och det tyckte storebror Minton var...

Ovido - Quiz & Flashcards