Alla inlägg den 30 januari 2008

Av Pernilla - 30 januari 2008 22:23

Idag har det inte hänt så mycket läkarna har varit oroliga hur vätskan i buken ska försvinna för Mindras mage var jätte sväld.

Hon hade inte kissat på 1 dygn så då tog man ett ultraljud för att se att allt stod rätt till.Dom kollade på njurarna och urinblåsan och det var 20 ml i urinblåsan vilket ansogs som mycket.Då satte dom in en kateter för att tömma henne på urin.Men dom hann bara sätta dit den så kissade hon själv. Tryckt hade nog blivit för stort att hon inte klarade av att kissa själv.


Vi fick prata med neurologen idag och fått reda på att
magnetröntgen på Mindras huvud visde sig var mycket bättre än vad dom tidigare trott. Den missbildning (saknaden av strukturer) som fanns på magnetsröntgen i december då Mindra låg i min mage nu är borta. Strukturer finns men hjärnan är kraftigt ihoptryckt.
Det man gör nu är dränera huvudet på vätska i ganska rask takt för att den
huvud skall minska i storlek.
Man säger att man får ta en dag i taget men att allt ser bättre ut än vad man först trott. Ev men (konsekvenser) får man se efter hand, nu är det bara att minska vätskan i huvudet som är det mest aktuella.
Annars mår Mindra bra, äter (via sond).

Idag har jag även fått hålla i henne i min famn det var jätte mysigt men väldig nervöst för hon har ju slangar och så som man måste vara rädd för att inte klämma. Hon sov hela tiden i min famn och det blev verkligen varmt när hon låg där jag trodde att jag skulle somna det var jätte mysigt att komma henne så nära.

Ovido - Quiz & Flashcards